יום שלישי, 9 באפריל 2013

אפלטון וחינוך ביתי


חינוך ביתי? אין חיה כזאת....

החינוך הוא הבסיס למדינה האפלטונית. כמו שכתבתי בדיאלוג שלי "המדינה", הדרך הטובה ביותר לשרת את היחיד היא להטמיע אותו ולחנך אותו כנתין בחברה צודקת. המדינה צריכה לקחת אחריות על החינוך בכדי להשיג את הטוב הכללי. לא רק שאני שולל את ההגדרה המוזרה הנקראת :חינוך ביתי, אני תומך בהוצאת ילדים מבית הוריהם  וגידולם כחסויים של המדינה, בבתים משותפים. החינוך בשנים הראשונות הוא אבן הבסיס להמשך החיים והחלק הקשה ביותר בתהליך. יש להתמודד עם אי הראציונליות של הילד . לשם כך צריך חינוך מגיל צעיר מאד. אי אפשר להניח שתתפתח באופן ספונטאני הרמוניה בין תבונה לבין אינסטינקטים, ולכן צריך לעסוק בחינוך גופני יחד עם  מוסיקה ואמנות – שילוב הנועד למזג תכונות "עדינות" ותכונות "חזקות", על מנת ליצור אדם "הרמוני". בנוסף- מתמטיקה וגיאומטריה (הבנת מרחב, משליך על הנפש) , אסטרונומיה, דיאלקטיקה (אומנות השיח והדיון). השיא של החינוך הוא ממש מהפך של הנפש – כמו גץ הניתז מן המדורה. המהלך הזה הוא לא רק רציונלי אלא גם אמוציונלי. החינוך הוא מסע, תהליך שבו כ"א ע"פ מידותיו מרווח את יכולת הראיה השכלית והנִשימַתית שלו ומאמן את יכולת הסיבוב שלה ליותר מכיוון אחד.
כמובן שלא כל התלמידים הם בעלי אותה רמה של כישורים. אנחנו נבדיל  בין התלמידים ע"פ רמת הכישרון שלהם, ונעניק  את החינוך הטוב ביותר לילדים המוכשרים ביותר, על מנת שיוכלו לגדול ולהפוך ל"שומרי העיר", ולשרת את מעוטי היכולת.
שוויון, שוויון, שוויון- כולנו יודעים  שכישורים אינם תורשתיים, ולכן, במדינתי האידאלית יצמחו אנשים מוכשרים במידה שווה מכל המעמדות החברתיים השונים. יינתן חינוך שוויוני לבנים ובנות. החינוך במדינה האפלטונית יתחיל עבור כולם בגיל בית ספר יסודי, אך יימשך פרק זמן שונה בהתאם לרמת הכישרון. בעוד שחלק יסיימו את הלימודים כבר בגיל 18, המוכשרים ביותר (המיועדים להיות מלכים-פילוסופים) יסיימו את חינוכם רק בגיל 50, לאחר לימודי פילוסופיה, לימודי מתמטיקה, שירות צבאי ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה