יום שלישי, 9 באפריל 2013

תפיסת התלמיד


אני תומך בהוצאת ילדים מבית הוריהם, וגידולם כחסויים של המדינה, בבתים משותפים. יש להבדיל בין התלמידים על פי רמת הכישרון שלהם, ולהעניק את החינוך הטוב ביותר לילדים המוכשרים ביותר, על מנת שיוכלו לגדול ולהפוך ל"שומרי העיר", ולשרת את מעוטי היכולת.
החינוך חייב להיות מקיף, הכולל לימוד עובדות, פיתוח כישורים, חינוך גופני, וגם לימוד אומנות ומוסיקה.
אני מאמין בחינוך שיוויוני לבנים ובנות. החינוך במדינה האפלטונית יתחיל עבור כולם בגיל בית ספר יסודי, אך יימשך פרק זמן שונה בהתאם לרמת הכישרון. בעוד שחלק יסיימו את הלימודים כבר בגיל 18, המוכשרים ביותר (המיועדים להיות מלכים-פילוסופים) יסיימו את חינוכם רק בגיל 50, לאחר לימודי פילוסופיה, לימודי מתמטיקה, שירות צבאי ועוד.


אם תשימו לב הצגתי בפניכם מודל של חינוך ממלכתי. החינוך מתחיל בשנתו הראשונה של הילד ומסתיים רק בסוף חיי האדם. ילדי אתונה לומדים בבית עד גיל שבע ואז הם נשלחים לבתי ספר פרטיים הסמוכים לבתיהם. הילדים ילכו לבית הספר בליווי ,paedagogus מעין חונך שהופקד על נימוסיהם, על התנהגותם ועל שלומם. בית הספר היסודי מכונה  ludus שפירושו  "משחק" בלטינית. הלימודים מתחילים מוקדם בבוקר ויסתיימו לקראת הערב. הבנים ילמדו קרוא וכתוב וישננו בעל פה פרקים רבים מסיפורי מוסר וגבורה. לימוד השירה האפית של האיליאדה והאודיסיאה של הומרוס הוא חובה בכל בתי הספר באתונה. בבתי הספר הילדים לומדים חשבון בסיסי באמצעות abacus ,שירה ונגינה בנבל. החינוך באתונה שם דגש ניכר על פיתוח הגוף והילדים הוכשרו בריתמיקה, התעמלות ובענפי ספורט. בגיל 14 בני העשירים ימשיכו בלימודיהם ואלה שלא יכלו להרשות  לעצמם את שכר הלימוד יהפכו חניכים של בעלי מלאכה או של סוחרים. בגיל 18 כל הנערים של אתונה ללא הבדלי מעמד יגויסו למשך שנתיים לשרות צבאי. עד 390 לפניה"ס לא יהיו מסגרות של השכלה גבוהה ובתום השירות הצבאי צעירי אתונה יפנו לדרכם.

יש לי השפעה גדולה ביותר על העולם המתמטי. אני מאמין בכל מאודי  שמתמטיקה מספקת את האימון וההתעמלות הטובים ביותר למוח. לכן על שער מדרשי כתוב: " חסרי ידעה בגיאומטריה בל ייכנסו לכאן". אני נקרא בפי היוונים "יוצר מתמטיקאים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה