יום שלישי, 9 באפריל 2013

ספרים



דיאלוגים


אפלטון כתב בעיקר דיאלוגים והושפע מאוד מסוקרטס שהיה המורה שלו. הוא הושפע גם מהפיתגוראים שהשפיעו על משיכתו למתמטיקה ולכן "תורת הצורות" שהוא הגה מושפעת מהם מאוד. הדיאלוגים שכתב אפלטון מתחלקים לשלוש תקופות, דיאלוגים מוקדמים, אמצעיים ומאוחרים כולם נכתבו בזמנים שונים בחייו. הדיאלוגים המוקדמים בנויים בעיקר בצורת שאלות ותשובות על ידידות, אומץ, צדק ועוד...
הדיאלוגים האמצעים בנויים גם כן בצורת שאלות ותשובות אך מעט אחרת, כאן נשאלות שאלות אך גם ניתן למצוא תשובות של אפלטון לפי האני מאמין שלו. אחד הדיאלוגים הבולטים הינו "המדינה" שדן בנושא הצדק והאם הוא מועיל לאדם, בונה מודל מדיני שמי ששולט בו הם הפילוסופים ולבסוף מוכיח שהצדק אכן מועיל.
הדיאלוגים המאוחרים שונים מהקודמים, כאן אפלטון לוקח קטגוריה ומפרק אותה לגורמים בשיטת "איסוף והפרדה". אפלטון גם מעביר ביקורת על השקפותיו הקודמות ובעיקר על תורת הצורות אותה הגה. הוא גם דן בטבע ובמדע יותר מאשר בפילוסופיה עצמה. יצירתו האחרונה של אפלטון נקראת "החוקים" ושם הוא דן על אפשרות של קיום סדרי מדינה טובה יותר שיכולה להתקיים בפועל לעומת דיאלוג "המדינה" שדן במדינה אידאלית.


"המדינה" המכונה גם "הפוליטאה" או "הרפובליקה" הינה דיאלוג העוסק ב"פילוסופיה של הדברים האנושיים" והוא מקיף נושאים בכלכלה, סוציולוגיה פוליטית, פילוסופיה פוליטית, אתיקה, צדק וידע. הרעיונות הפוליטיים מוצגים דרך ה"עיר הטובה", פרדיגמה שהיא הרקע להופעתן של ערי-מדינה רבות בהיסטוריה. אם כי נראה שהמסקנה של אפלטון היא שהמדינה האידאלית היא זו הנשלטת על ידי מלך-פילוסוף. בדיאלוג זה גם מופיע המשל המפורסם הנקרא "משל המערה".


















קריטון: זוהי שיחה בין סוקרטס לבין חברו האמיד קריטון בדבר הצדק ואי-צדק והדרך הנכונה להגיב לאי-צדק. הדיאלוג מכיל טענה עתיקה בדבר תיאורית של השלטון.   

   


פיידרוס: נחשב לאחת מנקודות השיא הספרותיות של אפלטון. למרות שנראה כאילו הנושא הראשי בדיאלוג הוא אהבה, הדיון בו עוסק גם באמנות הרטוריקה ובדרכים להוראתה, ומתעכב על נושאים כגון גלגול נשמות ומעשי סדום.






כארמידס:
דן בטבעו ותועלתו של הריסון.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה