יום שלישי, 9 באפריל 2013

משל השמש

אני מבין שאולי אינכם יורדים לסוף דעתי ואינכם מבינים את דרך החינוך האפלטונית. אנסה להסביר זאת בדרך מעט שונה. סיפורי משלים אתם אוהבים? מה אתם אומרים שבשבועות הקרובים נארגן שעת סיפור?


חברים יקרים, שעת הסיפור השבועית הגיעה. הפעם אנו נדבר על משל השמש, זה אינו אחד ממשלי המוכרים בנושא החינוך. משל השמש משמעותו שהטוב הוא רציונאלי, האדם הוא רציונאלי, החיים רציונאליים – ולכן יש להתאחד ולהאיר את העולם. העולם הטוב ואנחנו מקומנו בו כאנשים טובים. אנחנו צריכים להשתלב בעולם ולהבין אותו. אתם צריכים להבין אנשים יקרים, ראיית השמש משולה לידיעה.כדי שהעין תוכל לראות את הדברים הנראים, אנו זקוקים לאור, אותו מייצרת השמש. אני מחפש במשל זה תשובה מדעים לחיים הטובים. עליכם להבין שעין שאינה רואה עשויה לייחס את האור לעין המתבוננת או לדבר הנצפה. אבל בפועל, האור מגיע בעולם מהשמש. אם השמש איננה אז החפצים נראים אחרת והיכולות שאנו מייחסים לראיה ולחפצים משתנים.אני מאמין שהיכולת של התבונה לממש את עצמה טמונה במשהו חיצוני- הטוב. במפגש בין התבונה לטוב נוצרת הידיעה.
יכול להיות שקצת בלבלתי אתכם, אנסה לסכם את דבריי: כשם שהעין מבחינה בדברים רק בזכות האור מהשמש, תבונה אנושית יכולה לדעת את צורתם המהותית של דברים רק בזכות ההקרנה שבאה מדמות העל ודמות הטוב. כך אנו מבינים את הידיעה ואת האמת בהוויה. כמו שמקור הקיום מאפשר קיום של כל חי (השמש), כך דמות הטוב מאפשרת לדעת את האידיאות (טוהר הדברים) ומאפשרת להם להתקיים מלכתחילה.

2 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. וואלה...מה אתה אומר...פששש מעניין זה

    השבמחק