יום שלישי, 9 באפריל 2013

רקע לפילוסופיה

הפילוסופיה היוונית היא ראשיתה של הפילוסופיה בכלל.
מה היה לפני כן? הסברים שניתנו לתופעות שהתרחשו בעולם  המיתיים, כלומר מהמיתולוגיה ,קובץ של מיתוסים שנוצרו בידי בני אדם כדי להסביר ולפרש את עולמם באמצעות אמונות שונות, ולסייע בהבנת תופעות טבע שלא מצאו להן הסבר.


הפילוסופים הראשונים, כחמש מאות שנה לפני הספירה, היו חלוצים בתחום זה ולא התבססו או שאבו  השראה משיח קודם.

הפילוסופים בתקופה זו  עסקו בשלושה תחומים:
 
1.המודעות- מודעות פירושה חקירה מכוונת
2. הכוללנות - חקירת כל התופעות באשר הן
3.הרפלקסיביות- שמהות החקירה הפילוסופית מהווה בעצמה מושא לחקירה פילוסופית. (כאן כנראה שלא הבנתם כלום וזה ממש בסדר. גם אנחנו הפילוסופים לא הבנו כלום  ולכן המשכנו לחקור ולהתפלסף).

היכן בדיוק החלה הפילוסופיה?
שאלה טובה!  ואכן בשאלה זו אין הסכמה גורפת בין החוקרים.
יש ויכוחים רבים  אך הרוב מקבלים את עמדתו של אריסטו, לפיו הפילוסוף תאלס הוא הראוי לתואר.
תאלס היה הראשון לתת הסבר  אימננטי לעולם (ובכן, כל יום לומדים משהו חדש... אימננטיות היא מושג בפילוסופיה המציין חשיבה וקיום לפי  חוקים ברורים וקבועים, חוקי העולם הפיזי. זאת בניגוד לאופן חשיבה טרנסצנדנטאלי, חיצוני, כמו בסיפורים מיתולוגיים, שמסבירים דברים באמצעות ישויות "שמחוץ לעולם").

פילוסופיה קדם סוקרטית
השם הכולל שניתן לכל הפילוסופים היוונים שפעלו לפני תקופת סוקרטס, וכן לאלו שתקופת פעילותם חפפה לזו של סוקרטס .
בתקופה זו  עסקו בעיקר בחקר הטבע והעולם (קוסמולוגיה), כלומר בניסיון לספק הסברים לעולם החיצוני כפי שאנו פוגשים אותו בחושינו. (אך לא במה שעתיד לבוא).
מתקופה זו לא נשתמרו כמעט כתבים.

סוקראטס, ראשית הפילוסופיה הקלאסית
הפילוסופיה הסוקראטית צמחה על רקע הסופיזם.
כמובן שאסביר במה מדובר... הסופיסטים  היו מורים מקצועיים שנדדו ברחבי יוון ולימדו את תורת השכנוע, הרטוריקה (נאום) והדיאלקטיקה (וויכוח).
ולמה זה היה מבוקש? בשל שיטת הממשל האופנתית - הדמוקרטיה.
בשיטה זו הייתה חשיבות רבה ליכולת להשפיע על אנשים רבים לקבל את דעתך.
במה השפיעו הסופיסטים? או במילים אחרות, מה הקשר בין פוליטיקה לפילוסופיה? הסופיסטים דנו בשאלות רבות המקבילות לפילוסופיה ( חוסר היכולת האנושית להגיע אל האמת, ויכוח בין פיסיס (טבע) ונומוס (חוק), תחילת חקר האדם, החברה והפוליטיקה בפילוסופיה... וזה ההסבר קיצור, אחרת היינו צריכות עוד מספר שיעורים...)

סוקרטס פותח את התקופה הקלאסית בפילוסופיה היוונית. הוא היה פילוסוף אתונאי ומהדמויות הבולטות ביותר בתולדות הפילוסופיה המערבית. תרומתו הגדולה ביותר להגות המערבית היא שיטת החקירה שלו, המבוססת על העלאת השערות והפרכתן...(מתוסבך משהו...)
סוקרטס היה מורם של פילוסופים יווניים חשובים אחרים, וביניהם - אנוכי- אפלטון. בשל רעיונותיו הבלתי מקובלים, שפורשו כדברי כפירה וכגורמים להשחתת המידות, נידון סוקרטס למוות.
על סוקרטס אתם  למדים תודות לכתביי ופרשנותי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה